Blog 23-5-2017

    Final-drive teruggeplaatst

    Deze ochtend is in de MBS werkplaats in Haaksbergen de herstelde kop van de final-drive van NS 162 ausfluss aus der scheide – was steckt dahinter? | ohnerezeptfreikauf weer op de onderzijde teruggeplaatst. De voormiddag werd gebruikt om alle voorbereidingen te treffen voor het hijswerk dat later op de middag zou gaan plaatsvinden. De firma Wagenborg / Nedlift was wederom bereid om ons “om niet” te helpen. Een geweldig royaal gebaar waar wij zeer dankbaar voor zijn. Als kleine organisatie zijn dergelijke kosten in feite niet te dragen en daarom vinden wij het geweldig dat ook commerciele bedrijven het behoud van het mobiele erfgoed op deze wijze ondersteunen. Zij geven mede daarmee het signaal af dat het belangrijk is om dit soort objecten voor Nederland te bewaren, en in ons geval, ook nog eens op de baan te houden. Hulde dus voor dit soort ondernemingen !

     

    Blog 22-5-2017

    Nationale Stoomtreindag

    mbs

    Op 25 mei is het weer Hemelvaartsdag, wat voor de Nederlandse museumspoorlijnen tevens Nationale Stoomtreindag is!

    Om deze reden rijdt de M.B.S. in Haaksbergen met Hemelvaart een uitgebreide dienstregeling, met maar liefst 3 stoomlocomotieven onder stoom ! Naast de reizigerstreinen zullen er ook een aantal goederentreinen rijden. Tevens starten wij op deze dag het Jubileumseizoen, en is de expositie over ons 50 jaar voor het eerst te zien. Klik op bovenste om naar de speciale M.B.S. evenementen pagina te gaan.

    De tarieven voor deze dag:

    Retour/dagkaart volwassen: €9,50
    Retour/dagkaart kinderen: €6,50
    Enkele reis volwassen: €7,00
    Enkele reis kinderen: €5,00
    Perronkaartje: €3,00

    Wij zien u graag op Hemelvaartsdag!

    drgl

     

    Blog 20-5-2017

    Kop final-drive hersteld

    Vandaag is de kop van de finaldrive weer in elkaar gezet en de schuifas goed afgesteld. Alles loopt nu vrij zodat herhaling van feiten niet meer zou kunnen plaatsvinden. In het verleden (dat is voor de koop door ons in 1996) blijkt deze schuifas ook al niet goed te zijn afgesteld waardoor eenzijdige slijtage was ontstaan en na herstel van de schakelmof op de juiste maat recent dus opnieuw tot problemen leidde. Nu alles goed is geanalyseerd, grondig hersteld en vooral goed afgesteld is, staat niks een jarenlange betrouwbare werking meer in de weg.

    Blog 17-5-2017

    Schakelmof gereed

    Uit een stuk brons is een nieuwe deelbare ring voor de defecte schakelmof van de NS 162 gedraaid en gefreesd. Deze nieuwe delen zijn nu met een aantal verzonken bouten gemonteerd op het oude, nog in tact zijnde, deel. Voor dit mooie vakwerk hebben wij een beroep kunnen doen op één van de vrijwilligers van de Collectie 39-45. Een pikeur op dit vlak. Wij zijn erg blij dat hij ons opnieuw heeft willen helpen. Eerder heeft hij enig draaiwerk verricht voor andere delen van de final-drive. Wij hebben er alle vertrouwen in dat dit herstelwerk nu afdoende is voor een betrouwbare werking in de komende 50 jaar. Het wachten is nu nog op een tweetal speciale BMS bouten die nodig zijn voor de montage van de schuifas. Deze waren compleet versleten. Als deze binnen zijn kan de schuifas definitief worden gemonteerd en afgesteld, waarna de final-drive weer onder de locomotief kan worden geplaatst.

    Blog 13-5-2017

    Herstel

    In de afgelopen dagen is de kop van de finaldrive (omkeerinrichting) van de NS 162 uit elkaar genomen en toen bleek dat door het aanlopen van de onlangs herstelde schakelmof het geheel opnieuw was gebroken. Gelukkig hebben wij in ons netwerk dan kundige mensen die een passende oplossing weten te bedenken. Omdat wij 25 Mei a.s. bij het 50 jarig jubileum van de M.B.S. graag met de NS 162 willen rijden en dus de tijd krap is, werd er direct nieuw materiaal (brons) besteld. Op dit moment wordt er een compleet nieuwe ring aangemaakt. Straks zal deze met verzonken schroeven tegen het bestaande deel bevestigd gaan worden waarbij wij hopen dat alles dan heel zal blijven en dit de laatste keer is geweest dat wij deze unit uit elkaar hebben moeten halen. Wij danken alle betrokkenen voor de geweldige inzet en ook onze donateur die opnieuw bereid was dit alles voor ons te financieren want ondanks al het vrijwilligerswerk blijven er helaas kosten kleven aan een dergelijk herstel. Klik op onderstaande foto voor een kort filmpje erover.

    Draaibank

     

    Blog 9-5-2017

    RAILWAY TO LIBERTY

    Onze Belgische spoorvrienden van het STOOM CENTUM MALDEGEM in de gelijknamige plaats organiseren ZONDAG 14 MEI wederom een Bevrijdingsdag op en rond het spoor. Een bezoek aan deze sympathieke club kunnen wij van harte aanbevelen. Helaas zal ditmaal de WD33 niet deelnemen aan het evenement. Wij hopen in de toekomst dat wel weer een keer te gaan doen. Klik op onderstaande foto om naar de speciale webpagina te gaan van het SCM.

    SCMLTL

     

    Blog 6-5-2017

    Haastige spoed is zelden goed

    Dit gezegde lijkt een beetje op ons van toepassing te zijn want helaas vertoont de final-drive van de NS 162 opnieuw kuren. Voor ons vertrek uit Hoorn is onder grote tijdsdruk en in een zeer hoog tempo de final-drive in elkaar gezet. Die snelheid heeft mogelijk veroorzaakt dat we een mogelijk iets over het hoofd hebben gezien want bij een recente MBS rit hoorden we opeens een piepend geluid onder de cabinevloer vandaan komen. Niet goed natuurlijk. Na direct gestopt te zijn, is er voorzichtig teruggereden naar de werkplaats. Daar bleek dat de schuifas, waarmee je instelt of je voor of achteruit gaat, heet gelopen was en dus niet meer kon bewegen. Dit duidt, na een analyse door onze techneuten, op een niet correcte afstelling van de desbetreffende as. In feite een klein iets maar met grote gevolgen. Want het afstellen gebeurd tijdens de montage van de as aan de binnenzijde van de kop van final-drive. (Op de laatste foto is de as diepliggend zichtbaar) Om erbij te kunnen dient de hele final-drive weer onder de locomotief vandaan te komen. Het lichten van alleen de kop is helaas niet mogelijk. Een verzuchting binnen onze ploeg. De werkhandschoen maar weer opgevat en dankzij de medewerking van de MBS maar zeker ook de sponsoring van de firma Wagenborg is vandaag de final-drive weer uitgenomen en het bovendeel afgenomen en meegenomen naar onze eigen werkplaats. In de komende week gaan we daar proberen het probleem op te lossen waarna de unit weer ingebouwd kan gaan worden. Bijkomend voordeel van de montage nu was dat wij nu konden zien of al het overige herstelwerk (tandwielen en lagers) nog in orde waren hetgeen gelukkig het geval was. Ook de volledig gereviseerd oliepomp bleek zijn werking te goed te doen.

    Wordt vervolgd….

    Blog 22 en 23-4-2017

    Werk- en rijweekend bij de M.B.S.

    Dit weekend vond er het nodige onderhoud plaats aan de NS 162. Zo werd de vloeistof van de vloeistofkoppeling gewisseld en werden stofvangers en een regelunit inwendig gereinigd. Ook simpele zaken als het peil van het koelwater werd gecontroleerd. Na deze zaterdagse werkdag kwam op zondag de loc in combinatie met de Cockerill op de baan. cialisfrance24.com Een leuke combinatie vormend.

    Blog 15-4-2017

    OPEN DAG bij de MBS

    Op deze mooie zaterdag werd er bij de M.B.S. in Haaksbergen een Open Dag gehouden. Een succesvolle dag weer waarbij het publiek ruimschoots aanwezig was en volop belangstelling ook toonde voor onze machine. Vragen werden natuurlijk bereidwillig door onze medewekers beantwoord. De ochtend werd verder gebruikt om o.a. de drijfstangen van de NS 162 weer netjes blank te schuren en in te vetten. Door de lange winterstilstand hadden deze geen aandacht meer ontvangen. In de middag verscheen na het nodige rangeerwerk een wel heel bijzondere treincombinatie op de baan. In ieder geval was het weer leuk om de machine “de sporen “te geven. M.B.S. medewerker Edwin Werner stuurde bijgaande fraaie beelden.

    Blog 12-4-2017

    OPEN DAG

    bij de Museum Buurt Spoorweg in Haaksbergen

    Altijd al een kijkje willen nemen in een treinen werkplaats? Dat kan, want op 15 april opent de MBS haar deuren voor iedereen die geïnteresseerd is. U krijgt van dichtbij te zien hoeveel werk er verzet moet worden om de locomotieven en wagens te onderhouden. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij de restauratie van locomotief de ‘Kikker’, of bewonder een van de recent voltooide projecten.

    Er zullen de gehele dag rondleidingen worden gegeven over het station van Haaksbergen. Door de verhalen van spoorwerker Gait, de wachtende reizigers in de wachtkamer en onze vrijwilligers krijgt u een indruk van het reizen per trein begin vorige eeuw. Ook de medewerkers van de Stichting 162 zullen die dag aanwezig zijn om uitleg te geven over het onderhoud en de werkzaamheden die worden uitgevoerd aan de NS 162.

    mbs open dag MBS groepsfoto