1-2-2014

MET LOF

zijn wij vandaag geslaagd. En met wij bedoelen we dan eigenlijk de WD 70033 / NS 162. Op deze dag werd onder het toeziend oog van dhr. P.Leenders, van de Commissie van Advies van de SHM, en de manager techniek van de SHM, Frank vd Broeke, door de locomotief een proeve van bekwaamheid afgelegd, ook wel toelatingsrit geheten. Na 17 jaar sleutelen was het moment daar dat de loc en haar bemanning moesten tonen waartoe zij in staat zijn. Na eerder op de ochtend een korte opwarmrit verreden te hebben, werd rond 11.30 uur de rit naar Wognum ingezet, met aan boord de keurmeesters en aan de haak een aantal rijtuigen. Vol spanning wachtte een aantal medewerkers van de stichting, inclusief de voorzitter, op de terugkomst van de trein. Tegen de klok van 13:00 uur ging de overwegbel van de Hoornse Koepoortsweg en reed met een aardige gang de trein het emplacement op. De keurmeester en bemanning stapte van de machine af met opgetogen gezichten. Een goed teken. Met vooruitgestoken hand werd de voorzitter door dhr. Leenders benaderd. En met de woorden “Van harte gefeliciteerd. Wat een bijzondere machine hebben jullie op de baan gezet.” werd de felicitatie vol blijdschap in ontvangst genomen. De manager techniek, Frank vd Broeke, drukte ons eveneens van harte de hand en meldde dat ook wat hem betreft de machine zich heeft bewezen en zijn toelating op de SHM lijn heeft verkregen. Felicitaties uiteraard aan de aanwezige medewerkers van onze stichting en tijd om binnen, waar het een stuk warmer was, de officiële documenten te ondertekenen die bij een dergelijke toelating horen. Na de officiële handelingen was het tijd om de taart aan te snijden want er was nog meer reden tot vreugde. Vandaag werd eveneens de bruikleenovereenkomst met de SHM ondertekend. Daarmee werd bezegeld dat de WD 70033 / NS 162 voortaan ingezet kan gaan worden op de SHM lijn bij de reguliere dienstuitvoering. Een gedenkwaardig moment en voor ons als stichting dus een zeer bijzondere dag ! Wij willen gelijktijdig de SHM feliciteren want op deze dag verkreeg ook locomotor NS 271 haar lijntoelating. Zo werd de SHM op één dag twee diesels rijker.