Blog 01-03-2013

Een goede samenwerking is volgens ons essentieel binnen de museumspoorwegwereld in Nederland. In het verleden heeft o.a. de SGB ons diverse keren geholpen en daarom wilden wij ditmaal graag aan een verzoek van hun zijde, om onze originele USATC buffers af te staan, gehoor geven. Hun drieassige stoomloc H.F.Enter stamt ook van het USA Transportation Corps net als onze goederenwagens. En diverse onderdelen waren in die tijd universeel, zoals buffers. Daar de H.F. Enter deze mist en men de loc straks, bij de indienststelling op 3 Mei, er zo origineel mogelijk uit wil laten zien, vroeg men ons de buffers uit te lenen. Feit is wel dat ze al 40 jaar voor zich uit hebben staan roesten en er een hoogstnoodzakelijke revisie doorgevoerd moet worden. Nu heeft de SGB reeds lang bewezen iets met oud spoorwegmaterieel te kunnen dus ook dit zal helemaal goed komen. Neemt niet weg dat wij gewaarschuwd werden om bij de demontage op te passen daar er geen borgplaat aan de achterzijde van de buffer aanwezig is en de buffer op spanning tegen de bufferbalk werd aangeschroefd. Dus eerst maar eens voorzichtig proberen door twee bouten weg te snijden en daarvoor in de plaats draadeinden te plaatsen. Dan de andere twee bouten weg halen en vervolgens de draadeinden rustig lossen. Al snel bleek dat door de roestvorming in de buffer de veerpakketten gefixeerd waren en geen enkele kant meer op wilden. Easy job dus. En  dan is met behulp van het juiste til- en snijgereedschap een dergelijke demontage klus snel geklaard. In feite is met deze demontage het USATC goederenwagen project van start gegaan. Wij noteren dag 1 van de restauratie. Nog 44 werkdagen zullen volgen. Zoals eerder aangegeven duurde in 1944 de montage 45 minuten. Wij hebben ons gesteld om binnen 45 werkdagen de wagen in oude glorie te herstellen.

13-03-01 Jan (14)