Blog 11-5-2013

SGB bevrijding

Jaarlijks houdt de SGB te Goes een bijzonder spoorwegevenement “Sporen naar het verleden” genaamd. Dit jaar stond het evenement in het teken van de bevrijding en in het bijzonder van de indienststelling van USATC stoomloc 4389 (H.F.Enter). Naast het feit dat er technisch veel vervangen is, is er ook hard gewerkt om het uiterlijk weer origineel te maken. Zo werden de inhammen in de beide waterbakken, die de mijn Oranje Nassau er ooit in had gemaakt om het werken aan de ketel makkelijker te maken, weer ongedaan gemaakt. In het verleden waren ook de originele Amerikaanse korte buffers vervangen door grotere Europese exemplaren. Enige tijd terug vroeg de SGB ons of wij de buffers afkomstig van de door ons in November 2012 geborgen USATC boxcar uit wilde lenen. Het antwoord moge duidelijk zijn. Uiteraard kon dat. De SGB heeft ons ook geweldig geholpen bij de herstelwerkzaamheden aan onze WD locomotief. Zo werden de buffers door ons gedemonteerd en door de SGB opgehaald en volledig gerestaureerd. De jaren lange stilstand had de bufferhulzen wel wat aangetast maar gelukkig het verenstaal totaal niet. Na het nodige straal- en coatwerk konden de buffers weer samengebouwd worden. Een lastige klus omdat de buffers geen eigen borg achter de veer hebben maar tegen de bufferbalk aan worden getrokken en zo op spanning worden gezet.

De SGB is net als wij heel erg blij met de samenwerking omdat het helpt het cultureel erfgoed op een verantwoorde wijze te restaureren. Onlangs heeft de SGB een “Warflat”, vierassige platte wagen, van de MBS uit Haaksbergen overgenomen om hun collectie verder  aan te vullen. Bij het stoomcentrum Maldegem vond men de juiste diamond draaistellen die verkregen konden worden. Nu er ook het juiste type USATC buffer aanwezig is kunnen er afgietsels gemaakt worden zodat ook de  Warflat van de juiste exemplaren voorzien kan worden, daar deze volledig ontbraken. Wij hebben er alle vertrouwen in dat deze wagen over een tijdje goed gerestaureerd de SGB werkplaats zal verlaten. Hoewel het aantal oorlogsgerelateerde spoorweg objecten bescheiden blijft ten opzichte van de enorme aantallen die ooit geproduceerd zijn, zijn wij blij met de tendens om toch ook deze periode van het spoorwegbedrijf in Nederland in de schijnwerpers te plaatsen. Voor ons zijn deze ontwikkelingen bij de SGB een extra stimulans om op korte termijn de restauratie van onze USATC boxcar te starten.