Blog 14-11-2013

Restaureren brengt altijd een aantal moeilijkheden met zich mee. De periode waarin iets ontwikkeld en gebouwd is gaat uiteraard gepaard met de standaarden en waarden die er toen waren. Door ontwikkelingen of andere inzichten worden die waarden soms verlaten en komen er nieuwe standaarden. Daarnaast hebben continenten allemaal hun eigen standaarden ontwikkeld. Zo wordt in Amerika en Engeland nog altijd de inch maat gehanteerd (1 inch is omgerekend 2,54 cm). Onze Amerikaanse goederenwagens hebben liggers in U-vorm met de type aanduiding C9 (= 9 inch, zijnde 22,86 cm). Zo ook geldt dat voor verfsoorten. Elke fabrikant of organisatie, zoals het leger, kende zelf type aanduidingen toe aan de diverse verven en middelen daarmee samenhangend. Zo ontvingen wij deze week uit het Transportation Corps archief te Ft. Eustis / Amerika een kopie van het handboek m.b.t. het schilderen van het U.S. army spoorwegmaterieel. En het toeval wil dat wij via één van onze leger relaties een origineel blik cellulose verf ontvingen uit de jaren 40, gecodeerd “Olive Drab No. 3412”. Wij konden het niet laten om dan een model van een USATC boxcar te plaatsen op een kleurenstaal gemaakt met de verf uit het blik om te zien of de modelspoorfabrikant de echte kleur benaderd. Oordeelt u zelf. De kleur Olive Drab kent vele “legergroen” interpretaties horen wij vanuit diverse kringen dus wie zal ons gaan vertellen of deze kleur de authentieke is ?