Blog 19-9-2013

MvR1

Niet vaak genoeg kan gememoreerd worden hoe zeer wij blij zijn met de kundige hulp van de SHM werkplaats en oud werkplaatschef Marius van Rijn in het bijzonder. Al enige tijd tobben wij met onze Westinghouse remkraan, beter bekend als indirecte kraan. Deze remkraan bedient zowel de remmen van de loc als de trein die aan de haak hangt. Keer op keer denken wij hem in orde te hebben en bij elke beproeving blijken er toch weer onvolkomenheden op te treden. Frappant maar ook enigszins inherent aan het type remkraan. Echter houden wij vol om die zeer authentieke onderdeel te handhaven. Sterker nog, Marius van Rijn steunt ons van harte in die opstelling en heeft daarbij voor ons opnieuw de kraan uit elkaar gehaald en hem op diverse punten aangepakt. Wat bleek was dat kleine ijzerdeeltjes van het snijden van draad voor de nieuwe leidingen toch in de remkraan terecht waren gekomen waardoor kleine beschadigingen optraden in het binnenste van de kraan. Slordig van ons uiteraard. Maar goed bij het uit elkaar halen bleek toch nog meer aan de hand te zijn. Een volledig dag heeft Marius aan onze kraan gespendeerd met een zeer succesvol resultaat. De kraan werkt en verliest geen lucht meer. Hulde aan dit vakmanschap ! De bevindingen en uitgevoerde werkzaamheden worden keurig op ambachtelijke wijze aan ons loc logboek toevertrouwd zodat een keurmeester kan zien wat er aan de loc hersteld is om een goede werking te bewerkstelligen.

MvR2