Blog 2-11-2013

    USATC werkdag 4

    Ter voorbereiding op de restauratie van de twee Amerikaanse goederenwagens uit WO II, worden een tweetal restauratiebestekken opgemaakt. Het ligt in onze bedoeling om beide wagens als een ensemble te restaureren maar dan wel te tonen in hun beider verschijningsvorm. Eén wagen zal op de baan verschijnen in de plywood uitvoering (wanden opgebouwd uit multiplex platen) en volledig gestoken in de Olive drab (legergroene) kleur. De tweede wagen zal uitgevoerd als NS CHAW voorzien van planken en  geschilderd in de na-oorlogse donkergrijze kleur met zwartkleurig onderstel. Om dat te kunnen realiseren dienen er eerst wel “surveys” plaats te vinden van de wrakken. Op zijn Hollands gezegd een opname van “de stand van zaken”. Nadat eerder de USATC wagen in Hoorn is opgenomen was het vandaag de beurt aan onze tweede wagen die echter in opslag staat. Vijf van onze medewerkers reisden daarom gewapend met lampen en schraap- en bikgereedschap af naar het platte West-Friese land. Doel was met name het frame zo goed als mogelijk schoon te maken en de grote roestplakken af te bikken. Zodoende zou de kwaliteit van het stalen frame beoordeeld kunnen worden. Een vies en zwaar klusje. De wagen heeft helaas nooit vrij van de grond gestaan. Sterker nog hij was in de loop der jaren zelfs wat in de grond weggezakt. Zodoende zaten de grote U-balken vol met harde klei en aarde. Na eerst de wagen met de aanwezige vorkheftruck omhoog te getild te hebben werd deze onderstopt met grote houtblokken. Ook deze blokken hebben zelfs historie want het zijn de stopblokken van de oude NS ongevallenwagens. Zo ziet u, wij handelen zelfs historisch verantwoord ! Eenmaal aan de slag kwamen al snel historische feiten boven water die handig zijn voor de restauratie en het opmaken van het bestek. Zo blijkt deze wagen (USATC 224340) een zwart onderstel met donkergrijze bovenbouw gehad te hebben, voorzien van NS en USATC opschriften. Echter heeft de binnenzijde van de wagen maar ook de totale binnenzijde van het frame een legergroene kleur (Olive drab) gekend. Op één van de foto’s kunt u daarvan het bewijs terug zien. Met het oog op de schaarste in de materialen na de oorlog werd heet blijkbaar niet nodig geacht het gehele frame en ook de binnenzijde van de wagen van een nieuwe verf laag te voorzien en bleef de legergroene kleur gehandhaafd. Onlangs hebben wij een proefblik legergroen gehad om te zien of deze matched met de authentieke kleur die wij toevallig vandaag reeds terug vonden. na een aantal uren bikken en schrapen was het frame kaal genoeg om geinventariseerd te worden en in detail op de foto gezet te worden. Helaas is gebleken  dat 30 tot 40% van het frame vervangen dan wel hersteld moeten worden. Helaas voor ons toch wel een tegenvaller. Zo moeten de buitenste liggers vervangen worden. Nu is de wagen in Amerika gebouwd en zijn uiteraard Amerikaanse materialen en maatvoeringen gebruikt. Deze maten zijn inch maten en komen niet overeen met wat wij hier heden ten dage voeren. Daarom een dringend verzoek aan u als lezer van dit Blog. Kent u een bedrijf dat U-balken heeft of kan leveren met een hoogtemaat van 23 cm en een lengte van 7.50 meter dan hopen wij dat u een bericht aan ons stuurt op ;

     usatc@stichting162.nl

     De benodigde balken dienen ook door ons aangeschaft te worden. Mocht u geen leverancier weten maar een financiele levering willen doen dan is die ook van harte welkom op rekening  5077728  tnv  Stichting 162  te  Utrecht. Bij voorbaat voor uw moeite en/of bijdrage.

    Reacties zijn gesloten.