Blog 5-5-2013

Deze 5e mei staat symbool voor de bevrijding van Nederland. De bevrijding mogelijk gemaakt door de geallieerden vanaf D-day (6 Juni 1944). Er waren lange voorbereidingen aan vooraf gegaan om deze enorme operatie mogelijk te maken. Als wij nu de getallen bezien van hetgeen toen geproduceerd is dan lijkt het een schier bovenmenselijke prestatie te zijn geweest. Voor het railvervoer waarvoor in die dagen een grote rol was weggelegd werden locomotieven en wagens geproduceerd, met als uitgangspunt eenvoud en zuinig gebruik van materialen. De Stichting 162 heeft in de afgelopen jaren moeite gedaan om nog iets van die oorlogsprestatie te redden. Dit resulteerde in het bergen van de restanten van drie voormalige Transportation Corps boxcars (gesloten wagens). De wagens zijn in alle opzichten uniek en niet te vergelijken met welk type wagen dan ook. Om weer tot presentabel exemplaar te kunnen komen zal onze stichting ook een grote prestatie moeten gaan leveren. Ditmaal zijn het niet de materialen die schaars zijn maar de financiele middelen. Maar ook de nodige technische mankracht is beperkt, dus mocht u ons willen komen helpen dan bent u van harte welkom. Verder lijkt de zoektocht naar oorspronkelijk documenten zoals tekeningen en een bestek een bijna onmogelijke opgaaf. In het afgelopen half jaar zijn alle grote spoorweg gerelateerde museum in Engeland en Amerika aangeschreven met een nihil resultaat. Dus mocht u, als bezoeker van deze website, nog bronnen kennen die USATC documenten bezitten dan vernemen wij dat graag op het emailadres  chaw@stichting162.nl .

Donderdag a.s. zullen wij tijdens het Bello-festival in Hoorn bij de museumstoomtram een presentatie houden over deze bijzondere wagens en de restauratieplannen die wij hebben. Ook is er een klein diorama aanwezig en zijn er diverse USATC modellen te zien.