Geen uitdaging te groot
Al eerder liepen wij bij de restauratie van de Amerikaanse bevrijdingsgoederenwagen tegen zaken aan die nu moeilijker te realiseren zijn. In 1943 en 1944 werden in totaal een slordige 50.000 goederenwagens gefabriceerd en maakte men onder andere gebruik van grote persen en stansen waardoor in 1 klap een onderdeel voor de wagens gevormd werd. Bij aantallen die in de honderdduizenden liepen loonde dat uiteraard. Zo gebeurde dat ook voor de dakranden die op de beide kopwanden van de wagen geplaatst zijn. Nu is het zetten van 5 mm plaatwerk ook hedentendage niet echt een probleem, maar is het rondwalsen wel degelijk een uitdaging, zeker als er ook nog een haakse rand gezet is. Veel navraag in de afgelopen maanden en zelfs een walsproef leverden uiteindelijk niks op. Dus besloot onze zeer ervaren technische werkleider de uitdaging aan te gaan en zelf eens een poging te wagen. Uit stukken staal sneed en vormde hij eerst een mal waarin vervolgens de dakrand gelegd kon worden. Door de plaat nu stukje bij beetje heet te stoken en een autobrug als flexibele maar ook solide basis te gebruiken wist hij langzaam maar zeker één van de dakrand delen in de gewenste vorm te drukken. Klik HIER voor het filmpje ervan. Het is voor te stellen dat wij enorm blij zijn met deze inventiviteit en lef om dit “gewoon” te doen. De ware spirit van een vrijwilliger komt hiermee naar boven. Kan niet, bestaat niet !! Dat is wat veel vrijwilligers zullen herkennen. Door je vast te bijten in een vraagstuk en te blijven zoeken zal het uiteindelijk lukken. Met recht zijn wij trots op onze vrijwilliger(s) !