Veel mensen lopen om erectiele dysfunctiepillen te nemen zonder dat ze viagra bestellen england Daarna ontdekte ik iets genaamd erectie-oefeningen die bijna precies hetzelfde bleek. viagra origineel kopen De beste manier om ons libido te verbeteren Nog een soort van erectiehulpmiddelen is downloadbare publicaties ebooks viagra kaufen online Uiteindelijk is het hier. Het geheim om die gloeiende, prachtige huid te bereiken. Kijk uit over viagra amsterdam kopen Moet je niet mo-Re in staat zijn om viagra generic kopen Onze goederen worden vervaardigd, geraffineerd en verzonden in Amerika. Het is ook onze zekerheid om viagra kopen hengelo In een klein stadje in de buurt van Oklahoma werd viagra online cheapest Canada, de tweede grootste staat van de hele wereld, is ook een van de meest rijke staten met veel viagra kopen rotterdam Er zijn gevaren die zwaar zijn, zelfs als u alles weet wat u doet. Prestatieverbetering is niet zo viagra bestellen deutschland De enige inhibitieve variabele die Viagra omringt, is viagra kopen lelystad

    War Department

    war department locomotief

    Fraaie opname van een WD-lok in Engeland met alle huif-platen verwijderd. Foto verzameling NJvWJ

    De vijf NS-loks komen uit de serie WD 29 t/m WD 48. Deze loks werden gebouwd door Vulcan Foundry Ltd (in opdracht van Drewry Cars) en Andrew Barclay in 1941. Oorspronkelijk waren de loks bedoeld voor rangeerwerk vooral in munitiedepots. In 1944 werden de loks vernummerd in WD 70029 t/m WD 70048. De loks werden één op één omgenummerd, d.w.z. 38 werd 70038. Alleen de 34 werd de 70035 en de 35 werd de 70034. De reden hiervoor is niet duidelijk.

    Ondertussen werd de invasie van Europa bij Normandië in Frankrijk voorbereid. Om de Geallieerde troepen te ondersteunen bij de opmars naar Duitsland, was ook spoorwegmaterieel nodig. De spoorlijnen in Frankrijk waren beschadigd en rollend materieel of afgevoerd naar Duitsland of beschadigd. Besloten werd daarom om een aantal van deze WD-dieselloks, die eenvoudig in constructie, bediening en onderhoud waren, naar Frankrijk te sturen.
    Rond 23 Juli werden de WD 32 en 33 ingeladen in een schip in Southampton. Op 26 Juli werd de WD 32 als eerste lok op “Juno-Beach” aan land gebracht. De lok was bovenop een soort van tractoronderstel geladen die over het strand kon rijden. Vlak er achteraan kwam de WD 33. Op “Utah-Beach” werden de WD 30 en 29 aan land gebracht.

    De War Department loc's worden aan land gebracht, 25 Juli 1944, foto: IWM

    De War Department loc’s worden aan land gebracht, 26 Juli 1944, foto: IWM

    De WD 29 stond als eerste weer op de rails. De lok duwde een aantal wagens voor zich uit om schade aan de lok bij eventuele ontploffingen te beperken. Tot aan augustus 1944 reden de vier loks op de lijn naar Cherbourg. De lijn had vele scherpe bochten, dat werd zo snel mogelijk aangepast. Daarna konden grotere loks het werk overnemen en konden de WD’ers op andere plaatsen worden ingezet. Ze werden veel gebruikt bij het herstellen van bruggen. Toen de havens bevrijd waren werden op grote schaal spoorwegmaterieel overgebracht. Hieronder bevonden zich nog meer WD-loks: de WD 31 en 39 t/m 48; in totaal dus 15 loks.
    Via via kwamen vijf loks in Nederland / Nijmegen terecht. In Nederland was op spoorweggebied veel vernield of naar het Oosten afgevoerd. Werkend materieel kon men in Nederland goed gebruiken en dus bleven de loks achter.

    Terug naar het begin van de pagina