Blog 21-6-2014
Haal jij de loc even uit de loods
Dat klinkt makkelijker gezegd dan het is. Een auto kan je starten en direct de garage uitrijden. Maar hoe gaat dat met een diesellocomotief die een volledig luchtgestuurde installatie heeft, aangeeft dat de luchtketels leeg zijn en toch de loods uit moet ? Met een fietspomp natuurlijk ! En nee dit is geen grap, maar de WD diesels waren letterlijk met een dubbelwerkende luchthandpomp uitgerust. Zo ook de WD 70033 nu weer. De pomp hebben wij ooit gekregen van de Avon Valley Railway uit Engeland die veel originele WD onderdelen op voorraad hadden liggen. De pomp werkte echter niet meer. Maar nu, na een kleine grondige revisie, is deze weer volledig werkend ! Een geweldige ervaring om net na de start de handpomp met de nodige kracht een aantal keren heen en weer te halen en te bemerken dat de loc gaat rijden omdat hij in de eerste versnelling wordt gedrukt. Maar dan remmen, hoe gaan we dat doen want ook de remmen werken op luchtdruk die er (nog) niet is ! Daarvoor gebruik je de handrem natuurlijk. Door deze een flink aantal slagen rond te draaien kom je weer tot stilstand. Doodsimpel maar bedenk het maar eens. Een bijzonder stukje techniek weer in oude luister hersteld. Dat maakt een locomotief als deze bijzonder. Hulde daarom aan ons technische team.