Na de buitendienststelling van de NS serie 161-165 worden de locs te koop gezet. In Zwolle vinden we zodoende de NS 162 en NS 164.

NS 162 en 164 te Zwolle
De beide locs worden verkocht aan de “NV Nederlandsche Steenkolenmijnen Willem-Sophia” te Spekholzerheide. Daar worden de loks niet alleen vernummerd (de 162 wordt de D-2 en de 164 wordt de D-3) maar ook aangepast aan het werksituatie aldaar. Zo krijgen ze een plat dak om onder de kolenlaadinstallaties door te kunnen rijden en vinden er meer technische verbouwingen plaats. Als de kolenmijn Willem-Sophia in 1970 sluit komen de D-2 (NS 162) en D-3 (NS 164) te koop te staan. In 1971 worden de locs doorverkocht aan de fa. Van den Bossche in Aartselaar (België).

NS 162 D2 en NS 164 D3 Willem Sophia te koop 1971
De D3 (NS 164) wordt vrijwel meteen gesloopt, de D-2 (NS 162) wordt vervolgens enige jaren ingezet op een vuilstort in Mont St. Guibert. Behalve de D-2 doen bij deze vuilstort in de loop der jaren maar liefst acht verschillende loks dienst. De dagelijkse dienst bestond uit het verplaatsen van goederenwagens met huisafval over en afstand van 1,5 km naar de vuilstortplaats. Op een gegeven moment raakt de D-2 defect en wordt de lok overgebracht naar het moederbedrijf te Aartselaar nabij Antwerpen. Hier heeft de lok jarenlang te koop gestaan, een tijdje samen met lok 4 van hetzelfde bedrijf (van het type Ruston).

NS 162 bij de Fa vd Bossche in Aartselaar (Belgie)
Terug naar het begin van de pagina