NS periode

    Inzet bij NTM en verkoop aan NS

    In Nederland waren op in 1945 de volgende loks aanwezig: WD 70029, 70033, 70040, 70041 en 70045. In 1946 werd er door de WD 70029 proefgereden op het net van de “Westlandsche Stoomtrein Maatschappij” (WSM) in de omgeving van Delft. Schijnbaar bevallen de proefritten niet, want de loks worden hier verder niet ingezet. De NTM in Friesland heeft ook interesse en neemt de loks wel in dienst. Ze verhuizen naar Drachten en worden later ingezet vanuit Drachten (2 stuks) en Oosterwolde (2 stuks) terwijl er 1 op reserve staat. De loks worden gebruikt voor het rijden van goederentreinen.

    NS serie 160

    NS 162 + onbekende lok met 2 machinisten voor 1 trein. Noordwolde 13 juli 1951. Foto: J.J. Overwater

    De NTM-goederenwagens zijn voorzien van een tramkoppeling zodat altijd een koppelwagen nodig was om de loks te kunnen gebruiken. NS-goederenwagens kunnen uiteraard wel worden gekoppeld aan de loks. De treinen konden ook niet beremd worden, aangezien de loks geen voorziening hadden voor een treinrem. De WD-nummers bleven in gebruik. Lange treinen worden door de loks moeiteloos gereden, soms zelfs met 2 loks voor de trein. Er zijn dan wel 2 machinisten nodig en een hoop ervaring om de trein schadevrij te vervoeren.
    In 1947 worden de loks voor ƒ 134.000 verkocht aan de NS. Tevens werden de hulpstukken voor ƒ 650,33 en de brandstoffen en smeerolie voor ƒ 507,75 verkocht. De WD 70040 is defect en heeft waarschijnlijk nooit bij de NS dienst gedaan. Bij de NS krijgen de loks nieuwe nummers:
    WD 70029 = NS 161
    WD 70033 = NS 162
    WD 70040 = NS 163
    WD 70041 = NS 164
    WD 70045 = NS 165
    De loks worden nu vooral ingezet vanuit Steenwijk naar Makkinga. Bij de NS werden de loks in de loop van tijd voorzien van een extra remkraan voor de treinrem gelijk aan die in de stoomlokomotieven. Tevens werden er luchtleidingen aan gebracht op de bufferbalken zodat de lok nu ook de trein kon remmen. Rechts onder de cabine werd er een luchtketel geplaatst t.b.v. de remkraan. Lange treinen werden door de loks moeiteloos gereden, soms zelfs met 2 loks voor de trein. Er waren dan wel 2 machinisten en een hoop ervaring nodig om de trein schade-vrij te vervoeren.

    NS serie 160

    Tevens verdween de koplamp voor de schoorsteen en het “rekje” die boven op de bufferbalk stond voor de radiator. Er werden rangeerders handgrepen op de bufferbalken geplaatst. In de cabine werd er een kachel geplaatst met een kleine schoorsteen op het dak. In 1949 was de 164 als eerste aan de beurt alleen liet men toen wel de frontlamp voor de schoorsteen zitten die later toch verwijderd is. De 162 en 165 volgen in 1952 met de aanpassingen. De 163 werd al in 1949 en de 161 werd in 1951 afgevoerd en hebben deze aanpassingen niet gekend.

    Geschiedenis per lok bij de NS
    NS 161: in 1951 buiten dienst gesteld en gesloopt
    NS 162: in 1957 buiten dienst gesteld. Samen met de NS 164 verkocht aan de mijn “Willem-Sophia”
    NS 163: in 1949 buiten dienst gesteld en gesloopt. Onduidelijk is of de lok überhaupt wel dienst gedaan heeft
    NS 164: in 1957 buiten dienst gesteld. Samen met de NS 162 verkocht aan de mijn “Willem-Sophia”
    NS 165: in 1957 buiten dienst gesteld. Daarna verkocht aan Pakhuismeesteren

    Terug naar het begin van de pagina